Jak działa agencja ochrony?
Jak działa agencja ochrony? Usługi ochroniarskie prężnie działają na polskim rynku i wciąż się rozwijają, by dostarczać jak najlepsze usługi. Firmy starają się ze sobą konkurować pod względem oferty, by zdobywać coraz nowsze rzesze klientów i utrzymać się w wymagającej branży. Choć zapotrzebowanie na ochronę mienia i ludzi jest duże, powstające jak grzyby po deszczu, firmy stanowią dla siebie zagrożenie. Na czym polegają ich działania? Czym kierować się przy wyborze agencji ochrony? Jakie kryteria powinna spełniać działająca legalnie firma?
Agencja ochrony a oczekiwania klientów
Na rynku istnieje wiele agencji świadczących usługi ochroniarskie i profil ich działalności może się nieco różnić, zwłaszcza gdy specjalizują się w określonych działaniach. Niektóre firmy cieszą się ogromną popularnością, podczas gdy inne narzekają na mniejsze zainteresowanie. Kluczem do sukcesu może być jakość wykonywanych usług oraz umiejętność budowania zaufania wśród klientów. W związku z tym konieczne są przykłady pozytywnych współprac oraz potwierdzone sukcesy, którymi agencja ochrony powinna się chwalić. Agencja ochrony możne świadczyć usługi dla klientów indywidualnych, ale także małych i dużych przedsiębiorców. Z takich usług korzystają również instytucje publiczne i banki, a także urzędy. Coraz częściej agencja ochrony pracuje również podczas organizacji imprez masowych o różnym profilu- kulturalnym, muzycznym czy sportowym.
Czym powinna wyróżniać się agencja ochrony?
Aby utrzymać się na wymagającym rynku, należy postawić na jakość. Agencja ochrony zajmuje się nie tylko zabezpieczaniem mienia, ale często również bezpieczeństwem ludzi, dlatego ważne są kwalifikacje osób w niej zatrudnionych, jak i określone predyspozycje. W związku z tym wybór klientów opiera się przede wszystkim na jakości świadczonych usług, cena jest często sprawą drugorzędną. Klienci poszukują ekspertów na rynku, dlatego weryfikują doświadczenie, jakie posiada agencja ochrony, zrealizowane dotychczas współpracę oraz ich zakres. Ważne są również opinie i rekomendacje poprzednich klientów, które nierzadko stanowią wskazówkę dla przyszłych zleceniodawców.
Kto może pracować w agencji ochrony?
Czy każdy przedsiębiorca może stać się właścicielem agencji ochrony? Czy wystarczy odpowiedni sprzęt oraz wykwalifikowany personel, by stworzyć profesjonalną firmę? Niestety sprawa nie jest taka prosta. Aby założyć agencję ochrony, konieczne jest pozyskanie koncesji. Bez niej niemożliwe jest stworzenie takiej działalności. Ponadto właściciel ochrony musi posiadać odpowiednie kwalifikacje i umiejętności potwierdzone licencją pracownika ochrony. Bez posiadania powyższych dokumentów nie jest możliwe założenie firmy, jaką jest agencja ochrony. W związku z tym ochroniarzami, ale też właścicielami prywatnych agencji często zostają osoby związane z tą branżą, w tym również byli policjanci czy pracownicy innych służb mundurowych.
Jak założyć własną agencję ochrony?
Założenie własnej agencji ochrony poprzedza długi proces administracyjny. Najważniejszym etapem jest pozyskanie koncesji oraz kierunkowe wykształcenie właściciela firmy. Po spełnieniu tych wymagań formalnych można przejść do działań marketingowych i promocyjnych, które pozwolą zapisać się na rynku usług ochroniarskich i zdobyć pierwszych klientów. Od czego zacząć?
Po spełnieniu wymagań formalnych należy ustalić model pracy. Pierwszym etapem jest zatem stworzenie zespołu pracowników i ustalenie zakresu ich obowiązków. Kluczem do sukcesu jest dobrze przeprowadzona rekrutacja. Pracownicy agencji ochrony powinni nie tylko posiadać odpowiednie doświadczenie, ale również predyspozycje do tego rodzaju pracy. Wszystkie te cechy należy sprawdzić podczas procesu rekrutacji. Podstawą jest merytoryczna wiedza oraz przygotowanie fizyczne. Ważne okazują się również czynniki osobowościowe takie jak: odporność na stres, szybka reakcja czy umiejętności komunikacyjne. Ze względu na prezentowane cechy czy posiadane umiejętności pracowników można oddelegować do różnych działań, maksymalnie wykorzystując ich potencjał. W związku z tym pracownicy mogą zajmować się zarówno pracą w zakresie ochrony mienia i ludzi, jak i aspektem technicznym (kontrola monitoringu, systemów alarmowych). Oprócz działań w terenie wiele agencji decyduje się na rozbudowany dział techniczny, który obsługuje zainstalowane w obiektach i przestrzeniach otwartych kamery czy alarmy. Dzięki temu zwiększają zakres ochrony i bezpieczeństwo osób i mienia.
Drugą sprawą są działania marketingowe, które mają za zadanie promować usługi i zbudować bazę klientów. Sposób promowania własnych usług zależy od kierunku działania firmy, a także budżetu agencji. Najlepszą reklamą pozostaje jednak klasyczny marketing szeptany, czyli pozytywne opinie dotychczasowych klientów. Warto również zadbać o dobrą stronę internetową, a przede wszystkim portfolio uwzględniające listę kluczowych klientów czy organizacji, z którymi agencja współpracowała. Należy również zadbać o wizerunek firmy, czyli odpowiednie logo, wizytówki oraz bezpośredni kontakt z klientem.