E-uczelnia – edukacja

Historia busów

Historia busów

Skąd wzięły się dzisiejsze busy i blaszaki, którymi wozimy wszystko i wszystkich? Historia busów jest długa i sięga początków motoryzacji, kiedy tak naprawdę nie istniał podział na auta osobowe i dostawcze, czy ciężarowe. Pierwszym autem ciężarowym chwali się Mercedes wspominając zbudowanego w 1896 roku Daimlera. Przypominał on zwykły wóz pozbawiony zaprzęgu. Wyglądał trochę jak przyczepa z dziwną aparaturą doczepioną do tylnej osi. Wyposażony w litrowy silnik pojazd mógł zabrać półtorej tony ładunku, czyli np. 20 osób.

Znacznie bardziej znany Ford T nie był więc pierwszym samochodem świata (produkowano go w latach 1908-1927). Wbrew powszechnej opinii nie był również pierwszym produkowanym taśmowo. Jednak ze względu na swoje właściwości praktyczne oraz niską cenę był najpopularniejszym autem swoich czasów. W gruncie rzeczy był powszechnie wykorzystywany jako auto typowo użytkowe. Praktycznie nieograniczone możliwości jeśli chodzi o zabudowę, sprawiły, że często grał rolę furmanki bez konia.

Jak by to nie brzmiało, rozwój motoryzacji zawdzięcza wiele wojnie i wyścigowi zbrojeń. Wojskowi szybko dostrzegli potencjał drzemiący w pierwszych samochodach. Pola bitew zarówno pierwszej jak i drugiej wojny światowej stanowiły mordercze poligony doświadczalne automobilizmu. Auta służyły do przewozu uzbrojenia, zapasów, a także żołnierzy. Rozwiązania sprawdzone w trudnych warunkach bojowych przenikały później do produktów cywilnych. Poza tym wiele pojazdów z tzw. demobilu trafiało też w ręce prywatne pomagając w prowadzeniu biznesów, transporcie i przeprowadzkach. Pewnym przełomem było upowszechnienie się znanej do dziś konstrukcji auta dostawczego bez wielkiego nosa. Zamontowanie silnika pod kabiną lub skrzynią ładunkową pozwalało maksymalnie wykorzystać przestrzeń zajmowaną przez pojazd.

Ciekawym wątkiem w historii busów jest ich związek z hipisami. Ważną częścią kultury hipisowskiej było bowiem podróżowanie i wspólne bycie w trasie. Jak się okazało, najlepszym sposobem grupowego podróżowania w duchu wolnej miłości, było zapakowanie się do Volkswagena T2. Stosunkowo tani i prosty w obsłudze pozwalał zabrać na pokład najwięcej pasażerów i beztrosko ruszyć w stronę zachodzącego słońca. Do dziś magia hipisowskich podróży wpływa na wielu młodych ludzi i ich sposób podróżowania.

Polska ze względu na powojenne ograniczenia Żelaznej Kurtyny nie mogła w pełni korzystać z zachodnich rozwiązań również w dziedzinie motoryzacji. Z jednej strony pobudzało to kreatywność naszych konstruktorów, którzy musieli radzić sobie w nieporównywalnie trudniejszych warunkach, niż ich zachodni koledzy.  Z drugiej skutkowało to marną jakością produkowanych pojazdów.

Pierwszym powojennym polskim samochodem dostawczym, czyli busem była Nysa. Oparta na podzespołach garbatej Warszawy musiała nam wystarczyć przez wiele lat. Nie wiedzieć czemu w tym samym czasie produkowano również zbliżonego technicznie, również opartego na Warszawie, Żuka. Później, w latach ’70 aż dwóch produkowanych równolegle wersji dostawczych, doczekała się poczciwa Syrena. Również w tym czasie wprowadzono do produkcji kolejny pojazd oparty o podzespoły Warszawy. Tym razem był to przeznaczony dla rolnictwa Tarpan, który miał być polskim pick-upem. Mimo rewolucyjnego rozwiązania, jakim była przesuwana ściana oddzielająca kabinę od skrzyni ładunkowej, nie był nigdy szczytem marzeń. Ostatnim wartym wspomnienia pomysłem jest Polonez truck, który razem z Żukiem i jego ewolucją – Lublinem powinny mieć pomniki ufundowane przez polskich przedsiębiorców. To one budowały pierwsze biznesy w latach ’90. Proste i łatwe w naprawie dostawcze wersje Polonezów jeszcze dziś widuje się służące drobnym przedsiębiorcom. Niestety, po otwarciu polskiego rynku, żadna z naszych konstrukcji nie była w stanie wytrzymać konkurencji ze strony zachodnich pojazdów dostawczych.

Historia busów
Historia busów

Ostatnie lata to ciągły rozwój w dziedzinach bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Trendem, który jak zwykle w motoryzacji, przyszedł do nas zza Oceanu, jest coraz lepsze wyposażenie aut użytkowych. Standardem stała się klimatyzacja. Coraz częściej na pokładzie znajdują się takie udogodnienia jak elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, asystent zmiany pasa ruchu a także rozbudowane systemy audio i infotainment. Auta dostawcze stają się wygodniejsze i coraz bardziej przypominają zwykłe samochody osobowe, tak pod względem wygody jak i prowadzenia. Również prędkości przez nie osiągane nie odbiegają od wielu zwykłych osobówek.

Co będzie dalej? Dziś, jeśli potrzebujemy elastycznego transportu korzystamy z firm kurierskich, lub Szczecin wynajem busy. Szczególnie ta ostatnia opcja zyskuje ostatnio na popularności. Każdy posiadający zwykłe prawo jazdy może samodzielnie kierować typowym autem dostawczym. Przyszłość z filmów science-fiction zbliża się jednak wielkimi krokami. Większość producentów aut pracuje nad systemami wykluczającymi rolę kierowcy. W kolejnych krajach trwają testy takich rozwiązań. Poza Stanami możliwość wykorzystania samochodów autonomicznych sprawdza się m.in. w Skandynawii. Być może już niedługo chcąc przewieźć cokolwiek, będziemy wynajmować busy, które samodzielnie dojadą na miejsce?

Zobacz także

  • Problemy z autem? Udaj się do mechanika
    Problemy z autem? Udaj się do mechanika

    Problemy z autem? Udaj się do mechanika - mechanika samochodowa to coś, na czym może…

  • Najlepsze programy do fakturowania
    Najlepsze programy do fakturowania

    Najlepsze programy do fakturowania - każde przedsiębiorstwo posiada obowiązek ewidencjonowania przychodów i kosztów. Aby poprawnie…

  • Odpoczynek przy grach. Jaki laptop gamingowy nadaje się do tego najlepiej?
    Odpoczynek przy grach. Jaki laptop gamingowy nadaje się do tego najlepiej?

    Odpoczynek przy grach. Jaki laptop gamingowy nadaje się do tego najlepiej? Oczywiste jest, że każdy…

  • Kontenery morskie
    Kontenery morskie

    Kontenery morskie - współczesna rzeczywistość gospodarcza wymaga od firm dużej elastyczności i mobilności. Dobrze prosperujące…

  • Funkcjonalne laptopy do biura
    Funkcjonalne laptopy do biura

    Funkcjonalne laptopy do biura - trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie biura bez komputera. Przed ekranem komputera…

19 października 2018 Motoryzacja Transport

Bongo najlepsze dla Ciebie

Jak wybrać idealną biżuterię?

Ostatnie wpisy

  • Jak podaje się krople witaminy D?
  • Ciekawe blogi książkowe
  • Dobre książki ranking
  • Wypożyczenie samochodu w Szczecinie
  • Leczenie uzależnienia od alkoholu

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Budownictwo
  • Dziecko
  • Edukacja
  • Hobby
  • Imprezy
  • Jobb
  • Marketing i reklama
  • Medicine
  • Moda
  • Motoryzacja
  • Nieruchomości
  • Praca
  • Prawo
  • Sklepy
  • Technologia
  • Transport
  • Turystyka
  • Uroda
  • Usługi
  • Wnętrza
  • Zdrowie
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Neblue by NEThemes.