Rynek mieszkań na sprzedaż – co powinien wiedzieć sprzedawca
Rynek mieszkań na sprzedaż – co powinien wiedzieć sprzedawca: sprzedaż mieszkań w Polsce to niepewny biznes. O ile do tej pory wielu deweloperów chwaliło się nieprzerwanie rosnącą sprzedażą, to od niedawna zaczęła ona gwałtownie spadać. Jednak pomimo tego, że sprzedaż mieszkań spada, ich ceny wciąż rosną. Osoby, które liczą na załamanie rynku i kupno taniego mieszkania mogą się zdziwić. Zawirowania na rynku nie przeszkadzają w regularnie rosnącej cenie za metr kwadratowy (przeciętny wzrost ceny to 10% rocznie).
Co powoduje wzrost cen mieszkań?
Powodów rosnących cen mieszkań jest wiele. Zaczynając od kosztów materiałów budowlanych, których ceny nieprzerwanie wzrastają. Rośnie też cena wynajmu firm budowlanych do stawiania nowych budynków. Deweloperzy nie chcą obniżać swoich zysków, więc przerzucają dodatkowe koszty na kupujących.
Wzrost cen jest uzależniony również od lokalizacji. W polskich miastach, które cieszą się obecnie większą popularnością i pojawiają się tam nowe inwestycje biznesowe, ceny mieszkań w Szczecinie również rosną. Napływ ludzi do danego miasta oczywiście zwiększa ceny. Warto również zwrócić uwagę na to, że miasta stają się coraz „mniejsze. Brakuje miejsca na nowe inwestycje, więc właściciele mieszkań na sprzedaż oraz deweloperzy mogą żądać cen wyższych, niż rok czy kilka lat wcześniej.
Polska od lat zmaga się z problemem niewystarczającej ilości mieszkań. Buduje się ich zbyt mało i często są niedostosowane do możliwości finansowych średniozamożnych rodzin. Nie wspominając już o biedniejszych rodzinach. Niedostosowanie deweloperów do potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa sprawiło, że wielu ludzi chcących kupić mieszkanie, zaczęło szukać odpowiedniego lokalu na rynku wtórnym, a to znów zachęciło sprzedawców do podnoszenia cen mieszkań używanych.
Jak sprzedać używane mieszkanie?
Pierwszym, najważniejszym punktem, który należy spełnić, aby z zyskiem sprzedać mieszkanie, jest poprawne oszacowanie jego wartości. W tej kwestii warto porozmawiać z pośrednikiem nieruchomości, który wyjaśni na co należy zwrócić uwagę oraz czy można podjąć działania, które podniosą wartość mieszkania. Warto również jasno określić, dlaczego sprzedajemy mieszkanie. To znaczy, czy chcemy się pozbyć niepotrzebnej nieruchomości, wzbogacić się czy może po prostu potrzebujemy dużej kwoty pieniędzy w krótkim czasie. Od tego zależy plan sprzedaży. Jeśli nie śpieszy nam się ze sprzedażą mieszkania, możemy monitorować rynek i wybrać okres wzrostu cen, aby uzyskać najlepszą cenę (niekiedy na dobry okres sprzedażowy trzeba poczekać dwa lub trzy lata).
Kolejnym ważnym punktem jest decyzja dotycząca tego, czy sprzedający będzie wolał zapłatę poprzez kredyt czy środki własne klienta. Jest to ważne ze względu na to, że finansowanie z kredyt znacznie wydłuża czas sprzedaży (nawet o 3-4 miesiące). Z drugiej strony niewielu kupców posiada środki własne na zakup mieszkania, więc znalezienie takiego kupca jest o wiele trudniejsze, niż w przypadku kupców kupujących na kredyt.
Dobrym pomysłem jest również określenie, do kogo skierowana jest oferta. To znaczy, jaki typ klienta byłby zainteresowany sprzedawanym przez nas mieszkaniem. Czy oferta jest dla osoby młodej i samotnej, zaraz po studiach? A może dla rodziny z dziećmi? Dla biznesmena o zasobnym portfelu czy dla przeciętnego pracownika? Dla osoby, która preferuje szybkie życie w centrum miasta czy może spokojne przedmieście? Czy kupiec powinien być zainteresowany obecnością szkoły podstawowej w niewielkiej odległości czy może interesuje go dobry dojazd do centrum? Określenie cech kupca pomoże sprzedającemu szybciej trafić do odpowiedniej grupy odbiorców i jednocześnie będzie mieć szanse na szybszą sprzedaż.
Następnie każdy sprzedawca powinien określić czas, jaki będzie potrzebował do przekazania sprzedawanego mieszkania kupcowi, np. jeśli w nim mieszkał, to jak długo zajmie przeprowadzka do nowego domu lub jeśli wynajmuje mieszkanie, to ile czasu potrzebują lokatorzy na wyprowadzkę. Niedopatrzenie tego punktu może skutkować konfliktem z potencjalnym kupcem albo doprowadzić do zerwania umowy sprzedaży, jeśli czas wymagany do udostępnienia lokalu będzie zbyt długi.
Na czym poleca szacowanie ceny mieszkania?
Na cenę mieszkania składa się kilka czynników, zaczynając od stanu technicznego sprzedawanej nieruchomości, jej przeszłości, lokalizacji, wielkości, aż po sytuację na rynku. Warto zapoznać się z podobnymi ofertami sprzedażowymi w okolicy, ich cenami, metrażem, liczbą pokoi i standardem. Dzięki temu sprzedawca danego mieszkania będzie mógł lepiej oszacować cenę, którą będzie chciał uzyskać ze sprzedaży.
Należy pamiętać, że duża liczba podobnych ofert może sprawić, że nasza oferta zagubi się w natłoku innych. Warto wtedy zastanowić się nad skorzystaniem z usług reklamowych, które sprawią, że potencjalni klienci będą, widzieć nasze ogłoszenie w pierwszej kolejności. W konsekwencji zwiększa się prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci lepiej zapamiętają naszą ofertę i być może się nią zainteresują.