Klimatyzacja mieszkań i sklepów – jaki klimatyzator wybrać?

   Jak wybrać klimatyzator to wieloaspektowe zadanie, którego rozwiązanie, biorąc pod uwagę różnorodność technologii na rynku, trzeba powierzyć profesjonalistom. Porady specjalistów pomogą wszystkim, w zainstalowaniu odpowiedniej klimatyzacji mieszkań i sklepów. Zamierzając kupić klimatyzator, z kluczowymi parametrami, trzeba  wybrać urządzenie odpowiedniej mocy i dodatkowych funkcjach.

Obliczanie i wybór mocy klimatyzacji mieszkań i sklepów

  Głównym wskaźnikiem skuteczności każdego klimatyzatora jest jego moc. Jakość chłodzenia, nieprzerwana praca urządzenia i żywotność zależą od właściwego wyboru mocy urządzenia. Wydaje się, że nie ma nic skomplikowanego: dla powierzchni 12 m² wymagany jest agregat ze wskaźnikiem 1 kW. Jednak biorąc pod uwagę tylko powierzchnię pomieszczenia, jest to błędne. Na wydajność będą miały również wpływ: rodzaj nieruchomości i jej cel.

  Jeśli potrzebna jest klimatyzacja sklepu, należy preferować modele o wyższej wydajności. Cechy konstrukcyjne pokoju (obecność okien, drzwi, wysokość sufitu, liczba kondygnacji). Te cechy wpływają również na wybór mocy w kierunku jej wzrostu. Działające urządzenia wytwarzają dodatkowe ciepło, więc nie można przegapić tego faktu przy zakupie klimatyzatora.

Jak wybrać klimatyzator do mieszkania: moc determinuje wiele?

  Aby klimatyzacja mieszkania przynosiła korzyści i była wydajna trzeba wybrać klimatyzator, którego moc jest parametrem początkowym. Właściwy dobór mocy zależy nie tylko od tego, jak przyjemnie będzie w pomieszczeniu, ale także od tego, czy urządzenie będzie w stanie stabilnie i niezawodnie poradzić sobie ze swoimi obowiązkami. Brak zasilania zmusi klimatyzator do stałej pracy, co zwiększy zużycie energii i powoduje przedwczesną awarię urządzenia.

Ponadto przy obliczaniu wymaganej mocy klimatyzatora należy dodatkowo wziąć pod uwagę:

  • Słoneczna strona. Należy dodać około 25-30% do początkowej mocy urządzenia.
  • Obecność urządzeń gospodarstwa domowego. Dodajemy około 0,2-0,3 KW do jednego grzejnika (komputer, telewizor, odbiornik satelitarny).
  • Duża liczba osób. Każda osoba stale przebywająca w pomieszczeniu emituje nadmiar ciepła, który będzie wymagał dodatkowych 100 watów mocy, aby to zrekompensować. Na podstawie uzyskanej wartości najważniejszego parametru mocy można łatwo określić, który klimatyzator należy kupić.

Bez klimatyzacji w sklepie jest nie do pomyślenia

  Klimatyzator to wielofunkcyjne urządzenie, którego zaawansowane technologicznie parametry pozwalają kontrolować główne parametry mikroklimatu w sklepie.

  • Warunki temperaturowe. Po ustawieniu temperatury (21–24 ° C uważa się za komfortową), urządzenie utrzyma ją na stałym poziomie, ogrzewając powietrze w zimnych porach roku, chłodząc je w upale.
  • Zawartość wilgoci w powietrzu. Regulacja wilgotności w zakresie 35–55% sprzyja swobodnemu oddychaniu, eliminuje zmęczenie.
  • Wentylacja. W połączeniu z wentylacją, komercyjne klimatyzatory mają za zadanie dostarczać stężenie tlenu do pomieszczenia, usuwając dwutlenek węgla i zapachy żywności, co jest nieuniknione w sklepach spożywczych. Filtry w tym przypadku dodatkowo oczyszczają powietrze, zatrzymując bakterie i cząsteczki kurzu.

  Klimatyzacja sklepów jest nie tylko ważna dla pracowników i klientów ale również dla produktów i sprzętu.

Różne systemy klimatyzacji dla różnych sklepów

  Bez względu na wielkość sklepów znaczenie, jakości klimatyzacji nie zmienia się. Aby zapewnić normalne warunki powietrza i temperaturę w małym sklepie, system klimatyzacji  umieszczony na ścianie w pobliżu chłodzonych witryn i ekspresów do kawy poradzi sobie z zadaniami. W domach towarowych, hipermarketach, dużych sklepach, w których lodówki, w tym urządzenia elektryczne występują w dużej ilości, klimatyzatory ścienne nie wystarczą. W takim przypadku konieczne jest zapewnienie jednolitego przepływu zimna, co jest możliwe w przypadku klimatyzatorów kanałowych.

  Różne jednostki są używane w zależności od wymagań, objętości pomieszczenia, lokalizacji sprzętu handlowego i specyfiki sklepów. Klimatyzacja sklepów może być następująca:

  Klimatyzatory kasetonowe to technologia sufitowa, której zasadą jest rozprowadzanie powietrza w poziomie. Przepływ odbywa się w czterech kierunkach jednocześnie, więc temperatura jest taka sama w każdym punkcie sklepu.

  Modele sufitowe. Wiele sklepów, butików, a także działów w szklanych centrach handlowych nie przewiduje możliwości montażu klimatyzatora w ścianie. Również w przypadku braku konstrukcji sufitów podwieszanych ten rodzaj sprzętu jest odpowiedni. Klimatyzacja w sklepie takim jak centrum handlowe jest przymocowana do betonowego sufitu.

  Urządzenia kanałowe. Cały system oparty jest na kanałach powietrznych zainstalowanych nad sufitem podwieszanym. Kanały, przez które porusza się powietrze ogrzewane lub chłodzone ze sprężarki z czynnikiem chłodniczym (freonem), mogą mieć od jednego do dziesięciu lub więcej z dostępem do różnych punktów w pomieszczeniu.

  Systemy ścienne. Najczęściej takie klimatyzatory są odpowiednie dla małych obszarów. Podobnie jak w przypadku serii domowych, systemy dzielone: przeznaczone do obsługi masy powietrza w jednym pomieszczeniu, nie wymagają skomplikowanej instalacji.